Willian Groenen

Ik fotografeer sinds mijn middelbareschooltijd. Destijds in zowel kleur als zwart-wit, met een donkere kamer op de studentenvereniging. Na mijn studie ben ik vooral vakanties en ons gezinsleven gaan fotograferen. Een tijd geleden heb ik in Nuenen een fotocursus gevolgd, vooral gericht op minder technisch en meer creatief fotograferen. Ik had echter door mijn eigen bedrijf simpelweg niet voldoende tijd om de vaardigheden vast te houden en actief aan een nieuwe fotoclub deel te nemen. Uiteraard ben ik wel foto’s blijven maken. Vrijwel gedachteloos stapte ik daarbij over op digitale fotografie.

Een jaar geleden, geprikkeld door opmerkingen van onder meer mijn vrouw Gabriëlle, wilde ik de fotografie toch weer oppakken en heb ik een mooie camera gekocht (Sony A7) waarop ik mijn oude ‘glas’ ook kan gebruiken. Door te fotograferen in RAW had ik weer “negatieven” (de RAW-bestanden) en kon weer “afdrukken”: bewerken en exporteren naar JPG of TIF.

Ik ben lid geworden van fotoclub Momentum in Nuenen. Daar zag ik het enthousiasme voor fotografie en mensen die serieus met hun hobby bezig zijn. En ik zag prachtige foto’s, vaak ook met een uitstekende technische kwaliteit. Mijn eigen foto’s krijgen zeer bruikbaar commentaar. Ik werd recent verrast door een lid die spontaan een paar foto’s van mij bewerkt had om te laten zien wat er anders kan (en ze daarna natuurlijk weer netjes verwijderde). Kortom ik word weer geprikkeld en uitgedaagd!

Ik ben dus een enthousiast nieuw lid van Fotoclub Momentum. Ik hoop en verwacht nog een lange tijd mee te kunnen doen en daardoor de kwaliteit van mijn eigen fotografisch werk te verbeteren.